Konservative i Brønderslev vil gøre skoledagen kortere

I Brønderslev Kommune har vi nogle gode folkeskoler, som formår at have en høj undervisningskvalitet. De nye lange skoledage risikerer dog at ødelægge vores gode folkeskoler og familiernes hverdag. Det mener Det Konservative Folkeparti i Brønderslev Kommune, der nu vil have byrådet til at søge dispensation til at korte nogle af de mange nye timer af.

I forskellige kommuner rundt omkring i landet har lokale konservative ildsjæle allerede sendt forslaget til borgmesteren, og nu melder de lokale konservative i Brønderslev sig også på banen.

”De lange skoledage gavner ikke kvaliteten af vores lokale folkeskoler. Vi mener derfor ganske enkelt, at skoledagen er blevet for lang for eleverne.  Derfor var vi ikke langsomme til at tage initiativet til os, fra Aarhus, om at søge dispensation. Kvaliteten af undervisningen er vigtig, men der skal altså også være plads til fritidsjobs, sport og ikke mindst samvær med familien.” forklarer Line Vanggaard Pedersen, der er konservativt byrådsmedlem i Brønderslev, og medlem af børn og skoleudvalget.

 

Plads til erhvervserfaring.

De lokale konservative foreslår helt konkret at gøre de nu tvungne lektiecaféer frivillige igen og at undersøge muligheden for at droppe nogle af de såkaldt understøttende undervisningstimer, der har været meget udskældte, og som ikke nødvendigvis har fagligt indhold.

Vi vil have byrådet til at tage kontakt til Undervisningsministeriet for at søge om mulighed for at droppe nogle af de unødvendige timer og dermed afkorte skoledagen igen.” Forsætter Line Vanggaard Pedersen.

Alene de to mindre ændringer vurderes at afkorte skoledagen med ca. en time om dagen på baggrund af en undersøgelse fra OECD, som Berlingske beskrev tidligere på måneden.

”Tal viser at antallet af unge som tager en erhvervsuddannelse er faldende i Brønderslev Kommune, og svarer derfor ikke overens med behovet for arbejdskraft. Med kortere skoledage vil de unge kunne tage et fritidsjob i erhvervslivet og få lov til at snuse til erhvervene, hvilket i sidste ende vil kunne skabe chance for læreplads og større tilslutning til erhvervsuddannelserne” vurderer Line Vanggaard Pedersen.

 

Frivillige lektiecaféer giver mening.

Danske skoleelever skal nu gå i skole næsten 11.000 timer, hvilket er omkring 50 procent mere end lande som Sverige og Norge. De ekstra lange dage skyldes blandt andet, at lektiecaféerne ikke længere er frivillige.

”Lektiecaféer er fornuftige for de elever som har brug for dem, men det giver ikke mening at tvinge alle elever til at deltage. Ressourcerne bruges bedst på dem som virkelig har behov for det. Det er det faglige indhold det handler om, for at holde kvaliteten oppe i folkeskolen, så lad os nu få kigget skolereformen efter – Det er tid til handling, ikke snak! ” afslutter Line Vanggaard Pedersen.

Forslaget ønskes behandlet på det førstkommende byrådsmøde.
For yderligere informationer, kontakt Line Vanggaard Pedersen på 61 54 46 68